loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 577 شنبه 09 بهمن 1389 نظرات (0)
آماده‌باش جهت واريز مرحله دوم يارانه
جام جم آنلاين: مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با اعلام آماده باش بانکها براي پرداخت مرحله دوم يارانه نقدي به حسابهاي بانکي مردم همزمان با ايام پاياني سال، گفت: پرونده انتشار اسکناس درشت باز است.

مهران شريفي در گفتگوبا مهر درباره آمادگي بانکها براي ايام پاياني سال و افزايش حجم فعاليتها و مراجعات مردم گفت: انتشار اسکناسها افزايش خواهد يافت و ايران چک بيشتري در اختيار مردم قرار مي دهيم تا بانکها بتوانند آنها را در شعب و خودپردازهاي خود به مردم ارائه کنند.

برنامه هاي بانکها براي ايام پاياني سال

مدير کل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با بيان اينکه اين اقدام از برنامه هاي قطعي بانک مرکزي است که در پايان هر سال اجرا مي شود، يکي ديگر از برنامه ها را در صورت نياز افزايش ساعت کار بانکها و دستور بانک مرکزي به بانکها در اين زمينه اعلام کرد و افزود: البته هنوز چنين دستوري را به بانکها صادر نکرده ايم.

وي در بيان يکي ديگر از اقدامات در اين زمينه عنوان کرد: بانک مرکزي از بانکها درخواست خواهد کرد که با شدت بيشتري بر عملکرد دستگاه‌هاي خود پرداز خود نظارت کنند تا خودپردازها خالي از اسکناس و ايران چک نباشند و پول گذاري در خودپردازها به طور مرتب انجام شود و از اين بابت مردم به کم و کاستي برخورد نکنند.

به گفته اين مقام مسئول در بانک مرکزي، اطلاعات دريافتي از بانکها نشان مي دهد که در سال گذشته عملکرد بانکها در اين زمينه نسبت به سالهاي قبل تر از آن بهتر بوده است و مردم کمتر با خودپردازهاي خالي مواجه بودند.

بانکها و مرحله دوم واريز يارانه هاي نقدي

شريفي در پاسخبه سئواليمبني بر اينکه در اسفندماه مرحله دوم واريز يارانه هاي نقدي انجام خواهد شد و اين اقدام همزمان با افزايش مراجعات مردم به بانکها و خودپردازها است، در اين زمينه چه تمهيداتي انديشيده شده است؟ گفت: اگر در آن مقطع زماني احساس کنيم که نياز است که ظرفيت پول دهي به مردم افزايش يابد، قطعا اين کار انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: همچنين بانکها مي توانند علاوه بر خودپردازها در شعبات خود پول مورد نياز را در اختيار مردم قرار دهند، اين در حالي است که هم اکنون هيچ کاستي از بابت ابزار و خدمات پرداخت الکترونيک و جايگزيني آنها به جاي پرداختهاي سنتي مثل اسکناس و ايران چک وجود ندارد، در خريدهاي روزمره نيز مردم مي توانند از کارتهاي بانکي و دستگاههاي کارت خوان فروشگاهي استفاده کنند.

مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با اشاره به 3 روش انتقال پول از يک بانک به بانکي ديگر گفت: از طريق سامانه شتاب و سامانه تسويه ناخالص آني يا «ساتنا» انتقال کارت به کارت پول انجام مي شود، از طريق سامانه پاياپاي الکترونيک يا «پايا» هم انتقال بين بانکي يعني انتقال پول از يک بانک به بانک ديگر انجام مي شود.

وي با بيان اينکه آمارها نشان مي دهد که ميزان استفاده و استقبال مردم از اين روشهاي الکترونيکي روزانه رو به افزايش است، افزود: آمار انتقال کارت به کارت بين بانکي در حال حاضر بين 700 تا 800 هزار فقره در مدت زمان يکماه را در بر مي گيرد و اين آمار در حال افزايش است، در سيستم «ساتنا» هم روزانه بين 40 تا 50 هزار انتقال بين بانکي صورت مي گيرد.

شريفي استفاده از روشهاي الکترونيکي مذکور را براي مردم راحت تر، کم خطرتر و در عين حال قابل رديابي عنوان و بيان کرد: در اين روشها امکان گم شدن و سرقت پول حذف شده است.

افزايش انتشار اسکناسهاي 10 هزار توماني به 340 ميليون قطعه

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ابطال ايران چکهاي 100 هزار توماني در زمان ارائه آنها به بانک گفت: براي اينکه مردم دچار کمبود اسکناس و ايران چک نشوند، ميزان انتشار اسکناسهاي 10 هزار توماني را تا پايان سال دو برابر خواهيم کرد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي تعداد اسکناسهاي 10 هزار توماني منتشر شده تاکنون را 170 ميليون قطعه ذکر و تصريح کرد: اين تعداد اسکناس تا پايان سال جاري به 340 ميليون قطعه خواهد رسيد.

شريفي عنوان کرد: بانک مرکزي به بانکها اعلام کرده است که يک کاست از 4 کاست دستگاههاي خودپرداز خود را به اسکناس 10 هزار توماني اختصاص دهند و براي تامين اين ميزان اسکناس 10 هزار توماني بانک مرکزي به بانکها اعلام آمادگي کرده است که به هر ميزان که اين اسکناس را بخواهند در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.

وي با تاکيد بر اينکه چه براي شعبه و چه براي خودپردازها به ميزان کافي اسکناس 10 هزار توماني در اختيار بانکها قرار مي دهيم، خاطرنشان کرد: بنابراين هر چقدر بانکها در تنظيم خودپردازهايشان براي اختصاص اسکناس 10 هزار توماني سرعت عمل داشته باشند و به مردم سرويس بهتر و خدمات رساني با کيفيت تري ارائه کنند، به لحاظ اسکناس رساني هيچ کمبودي نخواهند داشت.

جريمه هاي سنگين در انتظار بانکها

مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي در پاسخ به اين سئوال که بانکها در زماني که مراجعت مردم به دستگاه‌هاي خودپرداز افزايش مي يابد، مانند روزهاي پاياني ماه و سال، فقط به کارتهاي بانکي خود سرويس ارائه مي کنند، گفت: اگر اين اتفاق بيافتد و بانکها فقط به کارتهاي خود سرويس بدهند، قطعا با جريمه هاي تراکنش هاي ناموفق سنگيني مواجه مي شوند.

وي خاطرنشان کرد: از ديدگاه بانک مرکزي اين اقدام يک نوع عدم سرويس دهي به مردم است و قطعا بانک مرکزي با آن برخورد مي کند، علاوه بر جريمه اي که از بانک خواهد گرفت، برخوردهاي مديريتي هم خواهد شد و اين اقدام پذيرفته نيست که بانکي فقط به کارت خود سرويس ارائه کند و اينگونه موارد توسط بانک مرکزي رديابي و برخورد مي شود.

شريفي با بيان اينکه تعرفه جريمه از تراکنشهاي ناموفق خودپردازهاي بانکي نسبت به گذشته تغييري نکرده است، افزود: روند اخذ جرايم از تراکنشهاي ناموفق به همان روال قبلي ادامه خواهد داشت و فعلا برنامه اي براي افزايش تعرفه در اين زمينه نداريم.

وي افزود: اگر تا 5 درصد تراکنشها ناموفق باشد، مشمول جريمه نخواهند شد، از 5 تا 10 درصد به ازاي هر تراکنش ناموفق 50 تومان، از 10 تا 15 درصد به ازاي هر تراکنش ناموفق 100 تومان و از 15 درصد به بالا 150 تومان است و اين جرايم از بانکها اخذ مي شود.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي در مورد سئوال ارزيابي عملکرد بانکها در بخش الکترونيکي گفت: اين سئوال دامنه وسيعي دارد، اما در حال حاضر تراکنشهاي ناموفق به عنوان معيار تلقي مي شود که هر ماه نيز درصد تراکنشهاي ناموفق بانکها محاسبه و اعلام مي شود، از ديدگاه بانک مرکزي اين معيار بسيار مهم است، زيرا جذب يا دفع مشتري به آن بستگي دارد.

وي گفت: در آينده برنامه داريم که از تمام جنبه ها بتوانيم بانکها را ارزيابي کنيم که در ارائه خدمات الکترونيکي در چه وضعيتي قرار دارند.

ايران چکهاي 200 هزار توماني

شريفي در پاسخ به اين سئوال که آيا بانک مرکزي تصميمي براي ورود ايران چکهاي 200 هزار توماني منتشر شده به جامعه با برنامه جديد ايران چکهاي 100 هزار توماني دارد؟ اظهارداشت: هنوز تصميم قطعي از بابت انتشار ايران چکهاي 200 هزار توماني اتخاذ نشده است.

وي در مورد برنامه بانک مرکزي براي انتشار اسکناس با ارقام جديد گفت: هنوز تصميمي در اين مورد گرفته نشده است، اما اين مسئله از مسائل باز بانک مرکزي است.

مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزي با بيان اينکه انتشار اسکناس درشت به جز اسکناسهاي فعلي که در جامعه است، احساس مي شود، افزود: بررسي ها نشان مي دهد که نياز به انتشار اسکناس درشت تر وجود دارد ولي هنوز تصميم قطعي در اين زمينه گرفته نشده است.

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 198
  • افراد آنلاین : 71
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 1029
  • آی پی دیروز : 1961
  • بازدید امروز : 11,057
  • باردید دیروز : 50,421
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105,845
  • بازدید ماه : 451,531
  • بازدید سال : 881,904
  • بازدید کلی : 32,735,108
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل