loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 601 چهارشنبه 13 بهمن 1389 نظرات (0)


Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

چند سال اخير را نمي توان دوران خوبي براي سوني اريکسون دانست. اين شرکت ژاپني سوئدي، علي رغم داشتن تجربه بالا در توليد تلفن همراه، نتوانست آنچنان که انتظار مي رفت به کاميابي قابل توجهي دست پيدا کند. ايستادن در رتبه پنجم شرکت هاي توليد کننده تلفن همراه به طور حتم مقامي نيست که هواداران اين مارک تجاري را راضي کند. حال به نظر مي رسد، سوني اريکسون با ارائه گوشي Vivaz به بازار، در صدد ايجاد برخي تحولات بنيادين در محصولات توليدي خويش است. اما سؤالي که در اين ميان مطرح مي شود، اين است که آيا Vivaz سرآغاز يک تحول بنيادين در محصولات اين شرکت است؟

اولين برخورد

Vivaz يک گوشي تمام لمسي با ابعاد نه چندان بزرگ است که در چهار رنگ مختلف به بازار ارائه مي شود. به گفته بسياري از افراد با آن که Vivaz از نظر ظاهري داراي ويژگي خارق العاده اي نيست، اما مي تواند نظر بسياري را به سمت اين محصول تازه وارد سوني اريکسون جلب کند. در ادامه به برخي از اين امکانات اشاره مي کنيم.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

طراحي

اين گوشي با ابعاد 12/5 × 51/7 × 107 ميلي متر و وزن 97 گرم جزء محصولات جمع و جور و تقريباً سبک وزن شرکت سوني اريکسون به حساب مي ايد. البته اين وزن مناسب بيشتر به لطف بدنه تمام پلاستيکي Vivaz به دست آمده و اگر شما جزء آن دسته افرادي هستيد که علاقه خاصي به بدنه فلزي داريد، Vivaz در اين بخش شما را نااميد خواهد کرد! جنس پلاستيک به کار گرفته شده در حد مرغوبي است و بدنه شفاف آن باعث هر چه زيباتر به نظر رسيدن گوشي شده است. Vivaz در دو طرف داراي انحناء است که اين نحوه طراحي، آن را از ديگر مدل ها متمايز مي سازد و ساختاري دوست داشتني به آن مي بخشد. پايين صفحه نمايش گوشي سه کليد اصلي قرار دارد که اندازه آن ها در مقايسه با کليدهاي به کار رفته در محصولات برخي ديگر از رقبا کمي کوچک تر است، اما در عين حال، اين کليدها از عملکرد مناسبي برخوردار هستند. در سمت راست Vivaz چهار کليد تعبيه شده که از اين چهار دکمه، دو دکمه بالايي که تقريباً به يکديگر متصل هستند، براي کم و زياد کردن صدا و زوم هنگام عکاسي و فيلم برداري استفاده مي شوند. دو کليد تعبيه شده ديگر نيز در اين بخش براي استفاده در فيلم برداري و عکاسي به کار گرفته مي شود. سوني اريکسون با تعبيه جداگانه اين کليدها به نوعي توانايي بالاي دوربين Vivaz را به رخ کشيده است! در ميان کليدهاي ولوم و ديافراگم يک ديودنوري کوچک وجود دارد که هنگام فعال سازي دوربين روشن مي شود. سمت چپ گوشي سوکت استاندارد 3/5 ميلي متري و پورت Mini USB قرار گرفته است. به طور حتم، وجود اين سوکت استاندارد براي طرفداران موسيقي خبر بسيار خوبي خواهد بود، چون برخلاف مدل هايي مانند Satio که از اين ويژگي مهم بي بهره بودند، اين بار کاربر با Vivaz قادر خواهد بود تا از هدفون دلخواه خود استفاده کند. در بخش بالايي Vivaz کليد پاور تعبيه شده است که علاوه بر خاموش کردن دستگاه، توانايي تغيير پروفايل را نيز دارد. قاب پشتي Vivaz از جنس پلاستيک براق است که باعث شده تا ظاهر گوشي زيبا به نظر برسد. لنز دوربين در بخش پشتي درست وسط يک دايره نقره اي که پايين آن عبارت 8/1 مگاپيکسل و بالاي آن يک ديود نوري به عنوان فلاش قرار گرفته، تعبيه شده است. البته لنز فاقد هرگونه پوشش محافظتي است که اين موضوع امکان دارد باعث ايجاد خراش روي سطح لنز مي شود.

صفحه نمايش

Vivaz به يک صفحه نمايش 3/2 اينچي از نوع TFT مجهز است که حداکثر از دقت 640× 360 پيکسل پشتيباني مي کند. اين صفحه نمايش قابليت پشتيباني از شانزده ميليون رنگ را دارد که اين قابليت آن را به رقيبي جدي براي دوستان فنلاندي خود تبديل مي کند! فناوري به کار گرفته شده براي قابليت لمسي در اين گوشي از نوع مقاومتي است که به طور معمول به مقداري فشار براي ثبت کليک احتياج دارد. البته ميزان حساسيت صفحه نمايش در حد بسيار مطلوبي است و کوچک ترين فشار دست يا قلم شما را ثبت خواهد کرد. کيفيت اين صفحه نمايش 3/2 اينچي در حد بالايي است و صفحه نمايش در شرايط استاندارد از کنتراست مطلوبي برخوردار است. اما تنها ايراد اين صفحه نمايش، افت نسبي کيفيت زير نور مستقيم آفتاب است که امکان دارد کمي باعث درد سر شود.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

سيستم عامل

سوني اريکسون پس از تجربه موفق آميز به کارگيري سيمبيان سري 60 روي گوشي Satio، اين باز نيز از اين سيستم عامل محبوب براي Vivaz استفاده کرده است. البته مانند گوشي قبلي، سوني اريکسون از پوسته مخصوص خود در Vivaz بهره مي برد که در آن صفحه اصلي از منويي با ساختار Tab استفاده مي کند، اگرچه مانند نوار عمودي آيکون ها در گوشي هاي نوکيا نيست. پنج زبانه در صفحه وجود دارد که هرکدام در حقيقت بخش هايي جدا هستند. براي هر زبانه مي توان ويژگي هاي متفاوتي را تعيين کرد که شامل مخاطبين، انيميشن، آلبوم دوربين، ميانبرها، تصوير ثابت، انيميشن Flash يا نرم افزار Twitter است. براي هر يک از اين زبانه ها بالاي صفحه نمايش يک ميانبر وجود دارد. منوي اصلي Vivaz به صورت ماتريس و فهرست وار نشان داده مي شود. ميانبرها نيز در صورت پيش فرض مانند منوي نمادين سوني اريکسون مرتب شده اند. در پنجمين نسخه سري 60، مسيريابي براساس کليد حرکتي و Softkey به صفحه لمسي تبديل شده است. فهرست ها براي انتخاب و تأييد به دو کليک نياز دارند، در حالي که آيکون ها با يک ضربه اجرا مي شوند. Vivaz از يک پردازنده 720 مگاهرتزي بهره مي برد که قدرت مناسب آن باعث شده تا کار کردن در منوها بسيار روان باشد. مقايسه عملکرد اين گوشي با 5800 Xpress Music نوکيا که از سيستم عامل مشابه، اما پردازنده ضعيف تري استفاده مي کند، به خوبي نمايانگر قدرت بهتر آن است.

دوربين

يک دوربين 8/1 مگاپيکسلي با حداکثر دقت 2448×3264 پيکسل، شما را در ثبت خاطراتتان ياري مي کند! البته اين ياري هنگام تاريک شدن هوا به طرز چشمگيري کاهش خواهد يافت! زيرا فلاش ديود نوري کوچک اين گوشي کمک زيادي به روشن کردن محيط انجام نمي دهد. هنگام عکاسي پنج ميانبر در طرف راست نماياب وجود دارد که شامل صحنه، حالت عکس برداري، تنظيمات کانون، ميزان نوردهي و حالت اتوماتيک است. با انتخاب حالت اتوماتيک، گوشي مناسب ترين تنظيمات را براي گرفتن بهترين عکس انجام مي دهد.
دوربين Vivaz به geotagging تصوير مجهز است و قابليت تشخيص چهره و لبخند، حالت پانوراما و کانون لمسي نيز وجود دارد. گزينه هاي دوربين در حقيقت شبيه Satio است. ويژگي تنظيم خودکار کانون، همان طور که از اسم آن مشخص است، اين امکان را فراهم مي آورد تا روي هر شيء مورد نظر موجود در نماياب به طور دلخواه فوکوس کرد. کيفيت عکس هاي گرفته شده توسط اين دوربين نيز در حد بسيار مطلوبي قرار دارد.
شايد نقطه عطف Vivaz را بتوان در کيفيت فيلم برداري آن دانست که پس از Omnia HD سامسونگ، دومين مدلي است که توانايي فيلم برداري با کيفيت HD را دارد. در حقيقت، سوني اريکسون که تا پيش از اين بيشتر تمرکز خود را روي کيفيت عکاسي مي گذاشت و توجه چنداني به فيلم برداري نمي کرد، با توليد Vivaz نشان داد که اين بار قصد توليد محصولي متفاوت را دارد. ميزان فريم ثبت شده با اين گوشي در حالت فيلم برداري 24 فريم بر ثانيه است که داراي به هم پيوستگي قابل قبولي است. فوکوس اتوماتيک مداوم در طول فيلم برداري يکي از ويژگي هاي منحصر به فردي است که براي نخستين بار در يک گوشي مورد استفاده قرار گرفته است. کيفيت ضبط صدا نيز در حد مناسبي است. براساس اطلاعات ارائه شده، اين گوشي قادر است صدا را با کيفيت 48 گيگاهرتز ضبط کند که اين مقدار سه برابر کيفيت ضبط صدا در گوشي Omnia HD سامسونگ است.
در کل مي توان دوربين Vivaz را با چشم پوشي از معايبي چون فلاش کوچک يا عدم وجود پوشش لنز، يک نمونه منحصر به فرد تلقي کرد که اگر کاربر به کيفيت اين گزينه اهميت زيادي مي دهد، بي ترديد صاحب يکي از بهترين ها خواهد شد.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

صدا

سوني اريکسون به طور معمول در زمينه توليد گوشي هايي با کيفيت صداي مناسب معروف است. سري واکمن اين شرکت توانست خاطره خوبي در اذهان دوستداران موسيقي باقي بگذارد. گوشي داراي نرم افزار واکمن براي پخش موسيقي است، اگرچه طراحي اين نرم افزار چندان جذاب نيست. شتاب سنج در اين قسمت نيز مانند ساير بخش هاي منو براي چرخش اتوماتيک صفحه نمايش استفاده مي شود. نرم افزار پخش موسيقي، فيلتر کردن مرحله به مرحله تراک ها را ارائه مي دهد. با توجه به آن که سوکت استاندارد 3/5 ميلي متري روي Vivaz وجود دارد، کاربر مي تواند از هدفون دلخواه خود استفاده کند. کيفيت صداي پخش شده در هدفون مانند بيشتر مدل هاي سوني اريکسون در حد مطلوبي است و مشکل خاصي در آن ديده نمي شود.
صداي پخش شده از بلندگو در Vivaz خيلي بلند نيست و عدم وجود بلندگوهاي استريو يکي از معدود ايرادات اين تلفن همراه است. البته صداي بلندگو داراي شفافيت مناسبي است و به خوبي مي توانيد صداي زنگ موبايل خود را در محيط هاي شلوغ بشنويد.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

ساير امکانات

Vivaz داراي مجموعه کامل امکانات ارتباطي است و نمي توان به اين قسمت ايرادي گرفت. ويژگي HSDPA با سرعت 10/2 مگابيت در ثانيه، HSUPA، Wi-Fi و EDGE از نمونه امکانات اين مدل هستند. همچنين Vivaz به GPS و بلوتوث نسخه 2/1 به همراه A2DP مجهز است. اين محصول داراي دوربين ثانويه به منظور مکالمه تصويري نيست و اين موضوع با وجود اين که در کشور ما کاربردي ندارد، مي تواند به عنوان يک نمره منفي براي آن در نظر گرفته شود. حافظه داخلي اين محصول سوني اريکسون، 75 مگابايت است که به کمک کارت حافظه micro SD تا شانزده گيگابايت قابل ارتقاء خواهد بود. باتري Vivaz داراي توان 1200 ميلي آمپر است که به کمک آن مي تواند 430 ساعت در حالت آماده به کار و بيش از سيزده ساعت در حالت مکالمه کار کند.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

نظر نويسنده

با آن که سوني اريکسون در چند ماه اخير توليدات متنوعي را روانه بازار کرده است، اما Vivaz را مي توان برگ برنده اين شرکت سوئدي ژاپني دانست. يکي از دلايل اين برتري قيمت بسيار مناسب اين گوشي در بدو ورود به بازارهاي جهاني است که با قيمت تقريبي سيصد يورو به فروش مي رسد. سوني اريکسون اميد بسياري دارد تا بتواند به کمک اين محصول بسياري از ناکامي هاي گذشته را پشت سر گذاشته و خود را به جايگاهي بالاتر در بين شرکت هاي توليد کننده تلفن همراه برساند. به نظر هم مي رسد که Vivaz توانايي تحقق چنين خواسته اي را به خوبي دارا است.
همين که شروع به نوشتن اين مقاله در مورد تاريخچه iPhone شرکت Apple کردم، بي درنگ به ياد اولين تصوير اين دستگاه که در آن دو دلقک ماهي که گويي در يک آکواريوم مستطيل شکل کوچک در ميان شقايق هاي دريايي سبز رنگ زمان در ساعت 9:41 روز سه شنبه نهم ژانويه 2007 برايشان متوقف شده، افتادم. بله؛ اين درست همان اولين تصويري است که شايد با آن باب آشنايي من و ديگران با iPhone باز شد. بدون هيچ گونه شک و ترديدي iPhone يکي از جنجالي ترين محصولات ارائه شده در دنياي ديجيتال است که با وجود امکانات نه چندان پيشرفته هميشه براي کاربران خود تازگي داشته است. شايد تأثير شگرف اين محصول تازه وارد زماني بيشتر روشن شود که بفهميم در سال 2007 مجله Time اين وسيله نوظهور را به عنوان اختراع سال 2007 برگزيد و آن را در سطح اختراعات بزرگ ديگر قرار داد( تصوير1). با توجه به اين موضوع، تصميم گرفتم در اين مقاله نگاهي به تاريخچه و امکانات اين محصول نه چندان تازه وارد بياندازم.

Sony Ericson Vivaz برگ برنده سوني اريکسون!

کمي تاريخچه

در اواسط دهه 1990 ميلادي شرکت اپل اولين دستيار ديجيتال شخصي( PDA) خود را روانه بازار ساخت. اين محصول Newton Message Pad نام داشت که براساس سيستم عامل Newton OS و پردازشگر ARM 610 کار مي کرد. در سال 2003 و در حين برگزاري نمايشگاه D: ALL THINGS DIGITAL درست زماني که همگان انتظار نسل جديد دستيارهاي ديجيتال شخصي اپل را مي کشيدند، استيو جابز با بيان اين مطلب که آينده اي روشن و پويا براي دستيارهاي ديجيتال شخصي وجود ندارد از ورود دوباره شرکتش به اين بازار سرباز زد.
در اين دوره تا سال 2006 اپل علاوه بر توسعه نرم افزار iTunes، به توليد و توسعه پخش کننده iPod و همکاري در ارائه گوشي ناموفق ROKR شرکت موتورولا پرداخت. در سپتامبر 2006 اپل نسخه جديدي از نرم افزار iTunes را منتشر ساخت. در اين نسخه ردپايي از يک دستگاه ارتباطي جديد با قابليت هاي چند رسانه اي وجود داشت. ولي وجود چنين دستگاهي تا نهم ژانويه 2007 نامشخص باقي ماند. در اين تاريخ بود که استيو جابز ديگر مانند نمايشگاه سال 1984 که با رونمايي از اولين کامپيوتر شخصي مکينتاش يا سال 2001 که با عرضه iPod تحولي ايجاد کرد، اين بار نيز در سال 2007 و در حين برگزاري اکسپو MacWorld در سانفرانسيسکو، iPhone را براي اولين بار به دنيا عرضه کرد. به گفته خود او« تلاشي دو و نيم ساله در آن روز به ثمر نشست و اپل تلفن را دوباره اختراع کرد».
iPhone تلفيقي از سه دستگاه است: تلفن همراه، يک پخش کننده موسيقي iPod و يک وسيله ارتباط دهنده اينترنتي . هنگام رونمايي از آن، استيو جابز با عبارت « يک محصول انقلابي و جادويي» از آن ياد کرد. اما دوستداران و هواخواهان iPhone بايد تا 29 ژوئن 2007 صبر مي کردند تا آيفون به طور رسمي وارد بازار شود. اين انتظار براي اروپائيان تا نهم نوامبر 2007 به طول انجاميد.

حال، کمي مشخصات فني

iPhone نسل اول( Original) به لطف نداشتن کليدهاي فيزيکي، داراي صفحه نمايش 3/5 اينچي با وضوح 163 پيکسل در هر اينچ بود. سيستم عامل iPhone OS 1.0 به کار رفته در اين گوشي، ساخته و پرداخته مهندسان شرکت اپل، با وجود بعضي از ضعف ها از کارايي خوبي برخوردار بود. اين سيستم عامل با داشتن يک رابط کاربري گرافيکي مناسب و آسان و بهره مندي از فناوري Multi-Touch توانست نظر بسياري از کارشناسان را به سوي خود جلب کند. اين نسل از گوش هاي iPhone از چهار باند سيستم مخابراتي GSM، ويژگي EDGE، Wi-Fi و بلوتوث نسخه دو براي ارتباطات بهره مي برد که در مجموع امکانات قابل قبولي براي يک گوشي تلفن به شمار مي آمد.
براساس اطلاعات ارائه شده در iPhone سه دسته حسگر در اين نسل گوشي مورد استفاده قرار گرفت:
1.حسگر فاصله: غير فعال کردن صفحه نمايش در صورت نزديک شدن گوشي به صورت
2. حسگر نور محيطي براي متعادل ساختن درخشش صفحه در هماهنگي با نور محيطي
3. شتاب سنج: جهت تشخيص موقعيت و جهت ايستايي صفحه نمايش گوشي
اين نسل از iPhone به پردازنده 620 مگاهرتزي شرکت سامسونگ مجهز بود که براساس معماري ARM طراحي شده، اما فرکانس آن تا 412 مگاهرتز کاهش يافته بود. علاوه بر اين، در اين گوشي از يک دوربين دو مگاپيکسلي البته بدون داشتن قابليت فيلم برداري! استفاده شده بود.
iPhone نسل اول در دو مدل 8GB با قيمت 599 دلار و 4GB به قيمت 499 دلار به فروش رسيد که براساس آمار 95 درصد از خريداران مدل 8GB را مورد انتخاب کردند! بنابراين در پنجم سپتامبر 2007 توليد مدل چهار گيگابايتي متوقف شد و اپل قيمت مدل 8GB را به يک سوم کاهش داد. ولي اين تصميم باعث بروز نارضايتي در ميان آن دسته از مشترياني شد که iPhone خود را قبل از اين موعد و با قيمت بسيار بالاتري خريداري کرده بودند و در نتيجه فرداي آن روز اپل در ايميلي خطاب به مشتريانش اعلام کرد که آن ها از اعتباري صد دلاري براي خريد از فروشگاه هاي اپل بهره مند خواهند شد.
در يازدهم جولاي 2008 اپل مدل جديدي به نام 3G را به طور همزمان در 22 کشور عرضه کرد که با ورود اين مدل جديد، توليد iPhone Original متوقف شد. 3G در نماي ظاهري متفاوت تر از Original بود. ابعاد بزرگ تر گوشي به همراه جايگزين کردن پوشش پلاستيکي به جاي پوشش آلومينيومي در قسمت پشت، اولين تفاوت هايي بودند که به نظر مي رسيدند. البته 3G از طراحي هوشمندانه تر و تکامل يافته تري برخوردار بود. حتي با وجود بزرگ تر بودن ابعاد آن نسبت به مدل پيشين، به دليل طراحي ظريف گوشه ها و نرم تر شدن زواياي گوشي، 3G حتي جمع جورتر هم به نظر مي رسيد( همچنين اين گوشي به لحاظ آرگونوميک نيز راحت تر در دست جاي مي گرفت). در اين گوشي، همان طور که از نامش پيدا است از فناوري 3G که دسترسي و بارگذاري اطلاعات از اينترنت را با سرعت بيشتري فراهم مي آورد، استفاده شد. براي مثال، 3G صفحه وبي را که در گوشي Original در 59 ثانيه بارگذاري مي کرد، 2/8 برابر سريع تر و فقط در 21 ثانيه بارگذاري کرد که اين نشان دهنده تأثير فناوري 3G بر افزايش سرعت انتقال اطلاعات هنگام استفاده از اينترنت است( جدول1).
از ديگر امکانات اضافه شده به اين مدل مي توان به فناوري کاربردي GPS و استفاده از سيستم عامل به روز شده iPhone OS 2.0 اشاره کرد. ولي نکته داراي اهميت در مورد 3G قيمت به نسبت مناسب آن در مقايسه با iPhone نسل قبل خود بود( اين گوشي با دو ظرفيت هشت و شانزده گيگابايت و با قيمت هاي 199 و 299 دلار به بازار عرضه شد).
در هفدهم ژوئن 2009 پس از حرف و حديث هاي بسيار يک بار ديگر اپل براساس سنت هميشگي خود در حين برگزاري « کنفرانس جهاني توسعه دهندگان ( WWDC)» نسل جديد گوشي iPhone را با نام 3GS معرفي کرد. در اين مدل جديد، اپل ديگر طراحي ظاهري و ابعاد گوشي را نسبت به مدل قبل تغيير نداد و بيشتر روي قابليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري گوشي کار کرد تا باعث کارايي آن نسبت به نسل قبل شود. براساس اطلاعات ارائه شده لغت S به کار رفته در اين سري از محصولات مخفف کلمه Speed( سرعت) است که نشان دهنده افزايش کارايي آن نسبت به نسخه قبل بود. در اين گوشي از پردازشگر 833 مگاهرتزي شرکت سامسونگ که براساس معماري ARM Cortex A8 طراحي شده، استفاده شده است. البته براساس اطلاعات ارائه شده، اين پردازنده حداکثر در فرکانس ششصد مگاهرتز فعاليت مي کند که در مقايسه با نسل قبل خود فرکانس کاري آن 180 مگاهرتز افزايش يافته است. علاوه بر اين، اپل در اين محصول از سيستم عامل iPhone OS 3.0 استفاده کرده که در تست هاي انجام شده، اين سيستم عامل بازي Sim City را 2/4 برابر سريع تر بارگذاري مي کرد. در 3GS برخلاف دو گوشي قبلي اين شرکت، از دوربين سه مگاپيکسلي با قابليت تغيير نقطه تمرکز با تماس صفحه توسط دست و فيلم برداري و قابليت به اشتراک گذاري آن ها از طريق MMS، You Tube و Mobile me استفاده شده است. از ديگر موارد اضافه شده به اين گوشي مي توان به دستورات صوتي اشاره کرد که مي تواند در شماره گيري و دسترسي به شماره تلفن ها مورد استفاده قرار گيرد. قطب نماي ديجيتال، سيستم يکپارچه جست و جو( شماره تلفن ها، نامه هاي الکترونيک، تقويم، يادداشت ها)، اضافه شدن قابليت Cut، Copy و Paste از ديگر نوآوري هاي عرضه شده در اين مدل بود. در پايان نگاهي به مشخصات فني و جدول زمان عرضه نسل هاي مختلف گوشي iPhone خواهيم داشت( جدول و تصوير2).

مزايا

کيفيت خوب دوربين، سيستم عامل کارآمد، قيمت مناسب، کارايي خوب، امکانات ارتباطي مناسب

معايب

بلندگوي مونو، عدم وجود دوربين ثانويه
منبع:عصر شبکه، شماره 106.

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 198
  • افراد آنلاین : 72
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 192
  • آی پی دیروز : 1047
  • بازدید امروز : 2,967
  • باردید دیروز : 22,890
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,967
  • بازدید ماه : 178,228
  • بازدید سال : 608,601
  • بازدید کلی : 32,461,805
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل